Mijn verlanglijsten 0 Winkelwagen
HORNBACH Breda Openingstijden
Konijnenberg 33
4825 BC Breda

service-breda@hornbach.com
+31 76 578 9000
ma - vr: 07:00 - 21:00 Uur
za: 08:00 - 18:00 Uur
zo: 10:00 - 17:00 Uur
24-12-2024 07:00 - 17:00 Uur
25-12-2024 gesloten
26-12-2024 gesloten
Je hebt deze informatie op 13-12-24 om 05:21 uur uitgeprint. Let op dat prijzen op de wereldmarkt en reacties op korte termijn de prijzen op ieder moment veranderen en deze daardoor kunnen afwijken van die op je print. Dank u voor uw begrip.

Heb je vragen over de installatie van dakramen of de daarmee samenhangende geldende normen? We hebben de veelgestelde vragen hier voor je op een rijtje gezet en lichten een aantal classificaties en normen voor dakramen toe.

Om er zeker van te zijn, moet je het bouwplan in ieder geval bij je gemeente laten controleren. Bouwverordeningen en ontwikkelingsplannen moeten worden nageleefd. Bovendien moet vóór de concrete planning ook gecontroleerd worden of er geen statische problemen met de dakconstructie zijn.

Minimale groottes zijn beschreven in de bouwvoorschriften. Algemeen kan gezegd worden dat hoe meer daglicht in de ruimte valt, hoe hoger het gevoel van welbehagen en daarmee je wooncomfort is.

De lengte van het raam is afhankelijk van de dakhelling. Zo hebben vlakkere daken langere raamvlakken nodig, daken met een steilere dakhelling kunnen toe met een kortere lengte. In het ideale geval is de bovenkant van het raam ongeveer 185-220 cm boven de vloer. Al je nog naar buiten wilt kijken terwijl je zit, richt je je op de onderkant van het raam. Deze mag dan niet meer dan 90-110 cm van de vloer verwijderd zijn. De breedte hoeft niet per se afhankelijk te zijn van de afstand tussen de spanten.

Tuimelramen scharnieren traploos tot aan de klik. Ze vertegenwoordigen de voorkomende raamvariant. De constructie van het beslag maakt een veilige plaatsing van de geopende vleugel in alle posities mogelijk. Ze worden door de bovenaan geplaatste handgrepen bediend en zijn met ventilatiekleppen en luchtfilters uitgevoerd. Het reinigen van de buitenste ruit is door een reinigingsgrendel met reinigingsgrendelbus vrij comfortabel mogelijk.

Uitzettuimelramen hebben naast de scharnierfunctie een extra klapfunctie, traploos regelbaar te openen tot een hoek van 45° en een openingsgreep onderaan. Bij de vrije toegang tot het raam heb je hiermee het beste uitzicht!

Dummy teaser

De keuze van het juiste dakraam hangt helemaal af van jouw wensen. Misschien is voor jou een speciale geluidsisolatie belangrijk of hecht je veel waarde aan het besparen van energie. Voor onbewoonde en onverwarmde ruimten is bijvoorbeeld een ontsnappingsvenster met slechts weinig thermische isolatie mogelijk. Onze deskundige HORNBACH-medewerkers helpen je graag bij je keuze.

Voor de afdichting van de overgang tussen raam en dak is voor elk dakraam een gootstuk noodzakelijk. Het leidt het van het dakvlak naar beneden stromende water zijdelings langs het raam en zorgt voor een zekere afdichting, waardoor water noch stof en jachtsneeuw in het dak kunnen doordringen.

Gelakte of geschilderde ramen zijn in de fabriek geïmpregneerd en afgewerkt. Schade aan de lak kun je echter zelf tamelijk gemakkelijk herstellen: het hele beschadigde oppervlak met fijn schuurpapier opschuren en daarna een laag acryllak op waterbasis aanbrengen. Ramen in ruimtes met een hoge luchtvochtigheid (bijv. in keuken of badkamer) moet je ongeveer iedere drie jaar nabehandelen, ramen in andere ruimtes ongeveer iedere 5 jaar. Raadpleeg de bedieningshandleiding voor meer info. Ramen die in de fabriek alleen geïmpregneerd worden, moet je binnen 6 maanden na de inbouw met houtbeschermingsmiddel of acryllak op waterbasis nabehandelen. Volgende lagen zijn ongeveer iedere 3-5 jaar nodig.

Ja, hoor, simpel! Om het zonnescherm perfect te laten functioneren moeten raam en rolgordijn wel van dezelfde fabrikant zijn. Noteer raamtype, raamgrootte en productnummer. In de regel vind je deze gegevens op het typeplaatje op de raamlijst. Je hebt deze gegevens nodig om een geschikt rolgordijn voor je raam uit te zoeken.

Daar kan je buurman nu eens niets aan doen! Condensvorming is namelijk een normaal natuurverschijnsel en geen defect aan het raam. Het zit zo: de buitenlucht bevat een bepaalde hoeveelheid vocht. ’s Nachts, als de temperatuur daalt, koelen materialen met goede warmtegeleiding zoals metaal en glas sneller af dan bijvoorbeeld de lucht. Op deze plaatsen wordt daarom de verzadigingsgraad van de lucht eerder bereikt, dat betekent dat het zich als condens, en in de winter als rijp, afzet – zoals je dat bijvoorbeeld ook bij geparkeerde auto’s kunt zien. Bij elk gebouw koelen de ruiten in het dak sneller af dan in de gevel, omdat ze zich niet in een beschutte muurnis bevinden. Het is daarom compleet normaal dat de vochtigheid van de lucht zich als condens op de buitenkant van de ruiten kan afzetten. Dit is een puur natuurkundig proces. Dit wordt door de goede warmte-isolatiewaarde van de ruit nog versterkt. De buitenkant koelt bijzonder sterk af, omdat te weinig warmte van binnen naar buiten afgegeven wordt. Bij oudere ruiten met slechtere warmte-isolatiewaarden trad de condensvorming duidelijk minder op. Door deze ruiten ging echter te veel warmte verloren. Er blijft niets anders over dan te wachten tot de lucht weer warm genoeg is en het vocht absorbeert.

Er bestaan speciale gestandaardiseerde testprocedures om de weerstand tegen windbelasting en de dichtheid van een raam te controleren. Zo wordt het raam bij controle op dichtheid tegen slagregen (testprocedure conform DIN EN 1027/classificatie conform DIN EN 12208) met een bepaalde hoeveelheid water bij een voortdurend hoger wordende druk over het volle oppervlak beregend. Elk drukniveau wordt minimaal gedurende een periode van 5 minuten getest. De classificatie vindt plaats volgens de hoogste testbelasting (drukniveau), waarbij geen water op de binnenkant van het raam is terechtgekomen, bijvoorbeeld klasse 5A (200 Pa), 7A (300 Pa) of 9A (600 Pa).

Daarnaast bestaan speciale testklassen, zoals E900, E1200, waarbij het getal achter de 'E' de doorstane maximale testdruk in Pascal (Pa) weergeeft. Deze speciale testklassen gelden voor toepassingen waarbij de bouwelementen als gevolg van de inbouwhoogte en de windlastzone blootgesteld zijn aan zwaardere weersinvloeden.

Classificatie Toelichting
Klasse 5A 5 = geen waterschade tot een drukbelasting van 200 Pa
A = beregeningsmethode A, ofwel 'niet-beschermde inbouwsituatie'
Klasse 7A 7 = geen waterschade tot een drukbelasting van 300 Pa
A = beregeningsmethode A, ofwel 'niet-beschermde inbouwsituatie'
Klasse 9A 9 = geen waterschade tot een drukbelasting van 600 Pa
A = beregeningsmethode A, ofwel 'niet-beschermde inbouwsituatie'
Klasse E900 geen waterschade tot een drukbelasting van 900 Pa
Klasse E1200 geen waterschade tot een drukbelasting van 1200 Pa

Bron: DIN EN 1027 / 12208

De weerstand tegen windbelasting is een ander belangrijk kenmerk van ramen (testmethode conform DIN EN 12211/classificatie conform DIN EN 12210 - bijv. klasse B3, C3, C4, C5). Bij deze tests worden het mechanische weerstandsvermogen van de raamconstructie en de doorbuiging van kozijnelementen onder een gedefinieerde drukbelasting door gesimuleerde windbelastingen getest. Met betrekking tot de doorbuiging moeten daarbij gestandaardiseerde grenswaarden worden aangehouden. De ramen moeten onder windbelasting hun werking blijven behouden. De drukbelasting (drukniveau) en de realistisch bepaalde doorbuiging zijn de criteria voor de classificatie van de bouwelementen.

Classificatie Toelichting
Klasse C3 C = geeft de grenswaarde aan voor de doorbuiging: 1/300 mm (de overspanning)
3 = drukbelasting bij de drie deeltesten voor het bepalen van het weerstandsvermogen

Deeltest 1: Bepaling van de doorbuiging
Testdruk: ± 1200 Pa
Deeltest 2: Belasting door windstoten/drukzuiging
Testdruk: ± 600 Pa bij 50 testcycli
Deeltest 3: Veiligheidstest/belasting door drukzuiging
Testdruk: ± 1800 Pa (steeds 1 zuiging en drukpuls)
Klasse C5 De definitie is conform klasse C3.

Deeltest 1: Bepaling van de doorbuiging
Testdruk: ± 2000 Pa
Deeltest 2: Belasting door windstoten/drukzuiging
Testdruk: ± 1000 Pa bij 50 testcycli
Deeltest 3: Veiligheidstest/belasting door drukzuiging
Testdruk: ± 3000 Pa (steeds 1 zuiging en drukpuls)

Bron: DIN EN 12211 / 12210

De stootvastheid beschrijft het mechanische weerstandsvermogen van een bouwelement tegen de gevolgen van stoten. Voor de test en classificatie is de norm DIN EN 13049 bindend. De test van de stootvastheid richt zich op het vrij van gevaren zijn van een bouwelement. Dat wil zeggen dat bij gedefinieerde stoten geen schade mag ontstaan aan een bouwelement, bijv. splinteren van het glas of beschadiging van de kozijnconstructie, die personen in gevaar kan brengen. De test wordt uitgevoerd met een in de norm vastgelegd stootlichaam (massa: 50 kg) en verschillende valhoogten. De classificatie vindt plaats op basis van de valhoogte en het door de stoten ontstane schadebeeld aan het testlichaam.

Classificatie Toelichting
Klasse 3 3 = invloed van stoten met een valhoogte van 450 mm bij voldoen aan de normatieve veiligheidseisen

Veiligheidsnormen conform DIN EN 13049, par. 8:
  • Er mag geen opening ontstaan waarin een ellipsoïde past met de afmetingen 300 mm x 400 mm.
  • Het stootlichaam mag geen vleugel van het testlichaam losmaken, noch beslag of glaslatten afscheuren, noch mag een deel op een gevaarlijke wijze worden losgemaakt of beschadigd.
  • De massa van een losgemaakt deel mag niet groter zijn dan 50 g.

Bron: DIN EN 13049

naar boven