• Ga altijd eerst onder de douche. Na grondig afspoelen goed afdrogen. Ga niet nat de sauna in - dat vertraagt het zweten.
  • Waar kun je het beste gaan zitten? Over het algemeen geldt: hoe hoger hoe warmer.
  • Het eerste bezoek aan de sauna kan acht tot twaalf minuten duren. Want: 'kort en intensief' is beter.
  • Hoewel het opgieten het hoogtepunt van het saunabezoek vormt, werkt het zweetbad ook zonder dat heel positief op het lichaam. Bij opgieten stijgt het watergehalte in de lucht met ca. 50% waardoor het lichaam een extra warmteprikkel krijgt.
  • Na het bezoek aan de sauna moet je eerst de frisse lucht opzoeken of onder een koude douche gaan staan. Wie wil en dat uit medisch oogpunt ook mag, kan het koude water induiken.
  • Gun jezelf nu een rustpauze. Deze moet ten minste 15 minuten duren.
  • Tussen de bezoeken aan de sauna moet je niets drinken, omdat anders de ontslakkende en reinigende werking verloren gaat. Na het laatste saunabezoek neem je daarom genoeg vloeistof (mineraalwater of thee).
  • In Finland is het overigens normaal om zakenpartners in de sauna uit te nodigen, want in de sauna is iedereen gelijk - de beste voorwaarde voor goede overeenkomsten.

Projecten die ook interessant kunnen zijn