FAQ

Vragen over retouren & garantie

Vragen over retouren & garantie
Mag ik mijn bestelling retourneren?

Ja, dat mag. Als je niet helemaal tevreden bent met je aankoop, kun je deze binnen 30 dagen retourneren. Daarbij is het trouwens wel belangrijk dat het artikel ongebruikt en onbeschadigd is. En we nemen het artikel bij voorkeur terug als het (liefst in de originele verpakking) transportveilig en verzendklaar met de afleverbon wordt teruggestuurd. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan wordt er wellicht een waardevermindering in rekening gebracht.

Uitzonderingen zijn: op maat gezaagde/afgesneden artikelen, levende dieren, producten die kunnen bederven binnen de bedenktermijn (zoals planten) en artikelen waarbij expliciet genoteerd staat dat deze uitgesloten zijn van retourrecht. Wil je hier meer over weten? Bekijk dan even onze herroepingsrechtpagina.

Hoe stuur ik een artikel terug?

Er zijn bij HORNBACH drie manieren om te retourneren:

1. Retourlabel
a. Heb je een pakket ontvangen met daarin een retourlabel? Plak dit label op het pakket, maak het pakket goed dicht en geef je pakket af bij een afgifte punt.
b. Geen retourlabel ontvangen?
Dit regel jij zelf eenvoudig: Bekijk je aankoop in ‘Mijn Account’ en klik op Artikel terugsturen. Of vraag deze aan via het contactformulier.

2. Afspraak
Wil je grote artikelen, die met een vrachtwagen geleverd zijn, retourneren? Ook dit regel jij zelf: Bekijk je aankoop in ‘Mijn Account’ en klik op Artikel terugsturen. We spreken dan een datum met je af en laten de bestelling bij je ophalen. Pallet- en expeditie goederen leveren we tot aan de stoeprand en worden in het geval van een retour dus ook weer op de stoeprand opgehaald. Zorg dat de zending verzendklaar is ingepakt op het moment dat onze transporteur bij je voor de deur staat.

3. In de vestiging
Wil je je bestelling liever in een HORNBACH-vestiging terugbrengen? Ook dat kan. Neem in dat geval de originele rekening én de betaalkaart (pinpas of creditcard) waarmee je in de Onlineshop hebt betaald, mee naar de vestiging. Op die manier kunnen we ervoor zorgen dat jouw geld direct op je kaart wordt teruggestort. Is je betaling via PayPal of iDEAL voldaan? Dan ontvang je het bedrag contant terug.

Als je gekozen hebt voor achteraf betalen via Riverty, dan ontvang je het bedrag contant terug, maar let op: jouw betaalverplichting aan Riverty komt niet te vervallen. Riverty zal gewoon betaald moeten worden.

Kan ik in de vestiging gekochte artikelen ook via de Onlineshop retourneren?

Nee, dat kan niet. Je kunt in de vestiging gekochte artikelen alleen in de vestiging terugbrengen.

Kan ik artikelen, die in de Onlineshop zijn gekocht, ook terugbrengen in de vestiging?

Ja, dat kan. Sterker nog: als je de volledige order terugbrengt, krijg je van ons zelfs de verzendkosten terug.

Als je gekozen hebt voor achteraf betalen via Riverty, dan ontvang je het bedrag contant terug, maar let op: de schuld aan Riverty moet nog steeds worden voldaan.

Herroepingsrecht

Je hebt het recht om, binnen 30 dagen, zonder reden, de overeenkomst te herroepen. Wil je hier meer over weten? Bekijk dan even onze herroepingsrechtpagina.

Hoe lang heb ik garantie op mijn artikelen?

Dat verschilt per artikel. Aan de wettelijke garantie zit over het algemeen geen specifieke termijn gekoppeld. Van een artikel wordt verwacht dat je dit een bepaalde tijd zonder problemen normaal kan gebruiken. Hoe lang dit is, hangt af van het exacte artikel. Je vindt in veel gevallen op onze website, bij de artikelbeschrijving de garantieperiode die wij aanhouden. Goed om hierbij te weten: We geven vaak vrijwillig langer garantie. Daarnaast doet jouw aangeboden garantie op een product geen afbreuk aan de wettelijke garantie.

Hoe kan ik defecte artikelen binnen de garantieperiode retourneren?

1. Opsturen
Gaat jouw artikel binnen de garantieperiode kapot? Neem dan contact op met onze klantenservice via het contactformulier. Als jouw artikel aantoonbaar buiten jouw schuld om stuk is gegaan, zorgen we ervoor dat het kapotte artikel z.s.m. vervangen wordt door een nieuw exemplaar. Wanneer vervanging van het artikel niet (meer) mogelijk is (omdat het artikel bijvoorbeeld uit ons assortiment is gehaald), ontvang je, na retourzending van je defecte artikel, je geld terug.

2. Terugbrengen
Je kan er ook voor kiezen om een online gekocht artikel, dat kapot is gegaan binnen de garantieperiode, terug te brengen naar één van de HORNBACH vestigingen. Wij controleren dan eerst of we je defecte artikel kunnen (laten) repareren. Is dit niet mogelijk? Dan vervangen we het artikel of je krijgt het aankoopbedrag van ons terug.

Wat is de wettelijke garantie?

Op alle artikelen die je bij ons koopt, zit een ‘wettelijke garantie’. Dit houdt in dat:

  • Een artikel bij levering in goede staat moet verkeren.
  • Een artikel bij normaal gebruik naar behoren moet functioneren.
  • Het artikel moet voldoen aan wat je daar in redelijkheid van mag verwachten; het moet conform zijn.
  • Is dat niet het geval? Dan moet HORNBACH voor herstel of vervanging zorgen.
  • Is herstel of vervanging niet mogelijk? Dan wordt het aankoopbedrag terugbetaald.

Aan de wettelijke garantie is geen vaste termijn gekoppeld. Een artikel moet in elk geval een bepaalde tijd zonder problemen normaal kunnen worden gebruikt. Hoe lang je exact van een artikel mag verwachten dat het meegaat, hangt af van het artikel.

Let op: Is het artikel dat je hebt ontvangen kapot? Dan raden we je aan om daar zo snel mogelijk melding van te maken bij onze klantenservice.

Gratis pallet-ophaalservice

Is jouw bestelling geleverd op een Euro (herkenbaar aan EPAL en EUR logo) of XXL-pallet (minimaal 180 x 80 cm) en wil je deze niet zelf afvoeren?

Maak dan gebruik van onze unieke gratis pallet-ophaalservice!

Plan een ophaal-afspraak in via ons pallet-ophaalformulier en de pallet wordt kosteloos bij jou opgehaald.

Let op: Niet voor statiegeldpallets
Heb jij een pallet via één van onze vestigingen ontvangen, waar jij statiegeld voor hebt betaald? Dan kun je natuurlijk ook gebruik maken van onze pallet ophaalservice, maar kunnen we het statiegeld niet aan jou terugbetalen. Dit kan alleen in de vestiging, als je daar zelf je pallet inlevert. Je krijgt geen statiegeld in de vestiging voor Euro of XXL pallets waarvoor je geen statiegeld hebt betaald.

Vind jij – net als HORNBACH – duurzaamheid belangrijk en wil jij liever je pallet(s) ? Neem dan een kijkje op onze duurzaamheid pagina voor tips en inspiratie!

Bekijk alle veelgestelde vragen