Lading vastzetten

Bij het rijden met een beladen aanhangwagen werken verschillende krachten op het transport in. Bestuurder, eigenaar en lader dragen de verantwoordelijkheid dat de lading niet kan verschuiven of zelfs verloren kan gaan. De juiste beveiliging van de lading is zeer complex en wettelijk vastgelegd in artikel 5.18.6 van de Regeling voertuigen. De VDI-richtlijn voor ladingzekering (VDI-richtlijn 2700) beschrijft ook de basisprincipes van het beveiligen van ladingen.

Aanhangers laden en lossen
Bij het laden en lossen moet de aanhanger altijd aan het trekkende voertuig gekoppeld zijn, dit om het omkiepen of losschieten van de aanhanger te voorkomen.

Ladingsverdeling
De omgang met de juiste belading is zeer afhankelijk van het desbetreffende aanhangertype. Zodoende hebben bijvoorbeeld eenassers, afhankelijk van de lastverdeling, een ander rij- en stuurgedrag dan wanneer de lading niet boven de as, maar te ver naar voren of achteren is geplaatst. Meer instructies over het juist laden en lossen van jouw gewenste model aanhanger zie je direct bij het artikel en in de gebruiksaanwijzing, die bij elke aanhanger wordt overhandigd.

Het vastzetten van de lading voor transport

De lading in de aanhanger moet in ieder geval voor de rit voldoende beveiligd worden. Elk aanhangermodel heeft andere soorten sjormogelijkheden en ladings- en zekeringshulp. Dit zijn bijvoorbeeld sjorringen en -ogen, die aan de binnenkant, aan de hoekprofielen of in de bodemplaat verankerd zijn. Let op: De maximaal toegestane draagkracht van de sjorsystemen varieert van model tot model.

Aanhangernet
Het aanhangernet wordt volledig over de boordwand gespannen. Het is uitermate geschikt voor het zekeren van ladingen als licht tuinafval, denk hierbij bijvoorbeeld aan takken.

Vlakzeil en hoogzeil
Ook het vlakzeil wordt over de boordwand gespannen en is optimaal geschikt voor de zekering tijdens het transport van losse goederen. In tegenstelling tot vlakzeil is er voor hoogzeil een bijbehorend frame nodig. Dit frame wordt in het hoekprofiel van de aanhanger gestoken. Het afdekzeil wordt over het frame getrokken en zorgvuldig aan de hoeken vastgemaakt. De afsluiting onderaan bestaat uit krammen die vastzitten aan het staal van de aanhanger.

Het is belangrijk om vóór en tijdens de rit altijd een zorgvuldige beoordeling over de lading en de zekering te maken. Lees de aanwijzingen in de gebruiksaanwijzing voor jouw type aanhanger.

Lading vastzetten HORNBACH!

Kwaliteitskenmerken van aanhangers

Robuust en duurzaam – dat is hoe een aanhanger moet zijn. Met Humbaur heeft HORNBACH één van de toonaangevende fabrikanten van aanhangers in het assortiment. Vele jaren ervaring in de productie en een hoog kwaliteitsbewustzijn worden weerspiegeld in het eersteklas vakmanschap van Humbaur. Voordat een aanhanger de Humbaurfabriek verlaat, controleren hooggekwalificeerde technici elk detail met hart en ziel.

Kwaliteit „Made in Germany“

Elk model wordt steeds volgens de actuele stand van de techniek ontwikkeld en geproduceerd. Alleen hoogwaardige componenten van bekende fabrikanten worden in de aanhangers verwerkt.

Thermisch verzinkte V-dissel (alle types)
Deze V-dissel biedt meer stabiliteit en kan gemakkelijk worden vervangen bij schade. Dit bespaart in geval van reparatie kosten en tijd.

Dompelbad-thermisch verzinkt frame en -verzinkt chassis
Een dompelbad-thermisch verzinking, bij de types ULE, ULT, RKE, RKT, DKT, en AT, zorgt voor de hoogste graad van bescherming tegen roest. Dit kan door een extreem dikke zinklaag. En omdat de verzinking rondom wordt aangebracht ontstaan bovendien geen scherpe randen en zodoende geen zwakke plekken voor roest.

Dekra-gecertificeerde sjorkracht
De sjorkracht van de aanhangertypes; AL, ULT, TLT, RKE, RKT, DKT, KE en KT, zijn Dekra-gecertificeerd.

Verzonken boordwandafsluitingen
Bij sommige types bieden verzonken sloten optimale veiligheid, omdat geen onderdelen uit de boordwand steken en er daardoor geen verwondingsgevaar is. De sluitingen gaan soepel en kunnen eenvoudig bediend worden. De boordwand kan dus met weinig inspanning veilig afgesloten worden.

Verzinkte boordwandscharnieren (alle types)
Zowel scharnierbouten als -lagers zijn verzinkt en zijn zodoende geen gevaar voor roest en de verzinking zorgt voor een langere levensduur. Dankzij de doordachte constructie van deze scharnieren kunnen de boordwanden indien nodig met enkele handgrepen snel verwijderd en weer terug geplaatst worden.

Milieuvriendelijke spatborden
Alle Humbaur-kunststofspatborden (bij alle types behalve ULE en RKE) zijn buigzaam en stootbestendig en behouden ook na sterke belasting hun oorspronkelijke vorm. Bovendien kunnen ze gerecycled worden en leveren ze zo een bijdrage aan een schoon milieu.

Kwalitatieve merkenbanden (alle types)
Alle aan Humbaur-aanhangers aangebrachte banden zijn merkproducten en zijn daardoor kwalitatief zeer hoogwaardig. Dankzij een hogere snelheidsindex zijn alle Humbaur-banden geschikt voor 100-km/u. De verhoogde draaglastindex van de banden zorgen voor de maximale veiligheid.

Projecten die ook interessant kunnen zijn