Meer flexibiliteit in je eigen huis!

Met rollende meubelen wordt het meubilair verplaatsen, behangen of schilderen kinderspel. Gewoon wielen eronder schroeven en je kunt je zelfgebouwde meubel gemakkelijk en snel verplaatsen zoals je dat zelf wilt. En ook de voorjaarsschoonmaak is meteen dubbel zo leuk met bewegend meubilair. Hier hebben we info en tips voor je op een rijtje gezet waar je op moet letten bij de aanschaf van meubelwielen.

Bodemgesteldheid

Bij de keuze van de ideale wielen speelt de vloerbedekking en het oppervlak daarvan een belangrijke rol. Gebruik voor een optimaal resultaat de volgende vuistregel:

  • harde vloer = zachte wielen
  • zachte vloer = harde wielen

Tips:

  • Voor gevoelige vloeren, bijvoorbeeld parket en tegels, zijn met name elastische wielen zoals wielen van TPE of rubber geschikt. Eerst moet je echter controleren of de vloer hier tegen bestand is. Een slechte vloer heeft over het algemeen een grotere wieldiameter nodig met een hogere draagkracht.
  • Let ook op de informatie van de fabrikant over de productaansprakelijkheid!

Draagkracht

Meubelwielen en banden mogen alleen worden blootgesteld aan een draaglast die de maximaal door de fabrikant toegestane belasting niet overschrijdt. Juist oneffen vloeren, drempels en gepleisterde oppervlakken vormen een zware belasting voor meubelwielen, want bij het passeren van dergelijke locaties hebben vaak slechts drie van de vier wielen contact met de vloer.

Speel op veilig!

Om onnodige gevolgen van een onjuiste belasting te voorkomen, moet je voor de montage de belasting van een wiel bepalen. Daardoor wordt automatisch gezorgd voor voldoende veiligheidsreserve.

Draagkracht = (eigen gewicht x max. belasting) / 3

Houd er rekening mee dat de gegevens van de fabrikant meestal gebaseerd zijn op de maximale waarden onder ideale omstandigheden.

Externe invloeden

Ook invloeden van buitenaf bepalen de keuze van het juiste wiel. Zo zijn er bijvoorbeeld

  • hittebestendige wielen voor objecten die aan hoge temperaturen worden blootgesteld, bijvoorbeeld een ovenwagen;
  • roestvrijstalen wielen voor vochtige omgevingen, bijvoorbeeld voor badkamermeubelen;
  • elektrisch geleidende wielen om elektrostatische opladingen te voorkomen;
  • en wielen met een chemische weerstand.

Materiaal van de wielen

In de wereld van de meubeltechniek wordt onderscheid gemaakt tussen de volgende materialen voor wielen:

  • Standaard massief rubberen wielen
    Deze wielen vallen op door hun stille loop. Massief rubberen wielen zijn tevens leverbaar met elektrische geleiding en met spoorvrij rubber (grijs).
  • Elastische massief rubberen wielen
    In tegenstelling tot de standaard versie zijn deze banden zeer elastisch. Door een staaldraadweefsel zit de band vast in de velg. Daarnaast is de band op de velg gevulkaniseerd.
  • Polyamide wielen
    Deze wielen zijn ook bij een hoge belasting bestand tegen breuk, in hoge mate bestand tegen zout water, loog en zuur en rollen gemakkelijk over een gladde vloer. Polyamide wielen zijn onderhoudsvrij en beschikken daarom over een lange levensduur.
  • Polyurethaan wielen
    Robuust en slijtvast, snijbestendig tegen metaalspaanders, olie- en vetbestendig – dat zijn wielen van polyurethaan. Ze overtuigen tevens door hun geluidsarme loop.
  • Luchtwielen
    Deze wielen vallen op door hun goede schokdemping.
  • Half-elastische wielen
    De tweecomponenten wielen zijn zeer belastbaar en beschikken over een goede schokdemping.

  Massief rubber Elastisch massief rubber Polyamide Polyurethaan Lucht
Draagkracht gemiddeld hoog hoog hoog laag
Rolweerstand gemiddeld zeer laag laag laag hoog
Doorbuiging gemiddeld laag laag laag hoog
Rolgemak gemiddeld hoog laag hoog hoog
Temperatuur –40 tot
+50 °C
–30 tot
+80 °C
–20 tot
+90 °C
–20 tot
+80 °C
-
Gevoelige vloeren geschikt geschikt ongeschikt beperkt geschikt geschikt

Technische eigenschappen van meubelwielen

Type lager

Glijdrager . HORNBACH

Glijlagers zijn zeer onderhoudsvrij, kunnen tegen een stootje en zijn afhankelijk van het gebruikte materiaal tevens corrosiebestendig. Het glijlager wordt hoofdzakelijk in wielen gebruikt die met een lage snelheid draaien.

Rollager . HORNBACH

Rollagers zijn eveneens zeer onderhoudsvrij, ongevoelig voor stoten en robuust. Ze worden gekenmerkt door een tamelijk lage rolweerstand bij een lage inbouwhoogte. Rollagers worden vooral voor wielen en banden van transportapparatuur gebruikt.

Groefkogellager . HORNBACH

Deze precisiekogellagers volgens DIN zijn een bijzonder hoogwaardig soort lagers. Ze worden gekenmerkt door een rustige loop, een extreem lage rolweerstand en een hoge belastbaarheid. Ze worden hoofdzakelijk toegepast bij zware lasten en bij toepassingen met hogere snelheden.

Speciale groefkogellagers . HORNBACH

ZV-lagers zijn speciale groefkogellagers met extreem goede loopeigenschappen ook bij grotere belastingen en snelheden. Ze hebben een uitstekende binnenring die de montage en demontage vereenvoudigt. Ze worden vooral toegepast voor banden van pallettrucks.

Wielen rollen niet uit zichzelf, maar moeten door externe krachten in beweging worden gezet. Dat gebeurt door de aanloop- en rolweerstand. Beide weerstanden zijn afhankelijk van het totale gewicht van het voertuig, de wielen, het type lagers en de staat van de ondergrond. Hoe groter de wieldiameter is en hoe minder wrijving in de lagers optreedt, bijvoorbeeld kogellagers, des te lager de rolweerstand is.

Definitie:

Onder het begrip aanloopweerstand wordt de kracht verstaan die gebruikt moet worden om het wiel uit de ruststand in beweging te brengen.

De rolweerstand daarentegen geeft de kracht aan die nodig is om het wiel rollende te houden.

Als op een object een belasting wordt uitgeoefend, vervormt het object – dat geldt ook voor meubelwielen. De mate van vervorming heet de doorbuiging. Het raakvlak van de band wordt groter bij doorbuiging.

De grootte van het wielraakvlak is in de eerste plaats afhankelijk van de wiellast, bijvoorbeeld door het gewicht van het voorwerp, en eventueel door de luchtdruk, bij luchtwielen. Maar ook de wielbreedte en de stijfheid van de zijwanden spelen daarbij een belangrijke rol.

Daarnaast heeft de doorbuiging invloed op de oppervlaktedruk en de aanloopweerstand en bepaalt tevens het rijcomfort.

Oppervlaktedruk is de kracht die per contactvlak tussen twee vaste objecten werkt. Bij wielen is dat de druk die binnen het bereik van het raakvlak van het wiel op de vloer werkt.

Elke vloer mag slechts met een bepaalde druk worden belast. Bij een kwetsbare vloer kan het raakvlak van het wiel vergroot worden, bijvoorbeeld door de keuze van elastische materialen, grotere doorbuiging, of door een grotere wieldiameter en wielbreedte, wat voor een lagere oppervlaktedruk zorgt.

Project die ook interessant zijn